PROBLEMELE DIN BIBLIOTECILE MICI


Acesta este prima mea postare pe acest blog. Numele meu este Ionel David, și sunt bibliotecar de aproape 2 ani la Biblioteca Orășenească Darabani.

Biblioteca Orășenească Darabani

Așa că, în ciuda vârstei reale (38), cred că mă puteți considera un ”tânăr bibliotecar”. De fapt, cred că ”tânăr bibliotecar” o să fiu și atunci când va trebui să ies la pensie, căci vreau să lucrez în bibliotecă atât timp cât voi fi capabil să fac ceva pentru ea. Biblioteca mea este una destul de mică din punct de vedere al fondului de carte (30.000 de unități), mare din punct de vedere al spațiului. Dacă mă raportez la asta, cred că mă număr printre norocoși. Clădirea este una foarte veche, construită în anul 1834, și a fost reședința unui moșier, care a întemeiat și târgul Darabani. Avantajul spațiului destul de generos pentru desfășurarea activității este umbrit de faptul că fiind atât de veche, clădirea ar necesita o reparație capitală urgentă, starea ei de degradare accentuându-se cu fiecare an care trece. Problemele pe care le-am întâmpinat la venirea mea în bibliotecă erau uriașe. Înainte de a deveni bibliotecar, am fost polițist comunitar, iar venirea în bibliotecă a fost întâmplătoare și la început am perceput-o ca pe o pedeapsă. Am fost detașat la bibliotecă pentru a participa la inventarul acesteia, după ce bibliotecarul și-a pierdut viața într-un accident stupid. Eram un utilizator destul de fidel al bibliotecii, dar din afară lucrurile nu păreau atât de înfricoșătoare. Când a trebuit să stau câte 8 ore pe zi între niște ziduri sinistre și neîngrijite de ani de zile, mă gândeam cum să-mi fac treaba mai repede și să plec înapoi în stradă. Dar, pe măsură ce mi-au trecut prin mână toate cărțile din bibliotecă, și bineînțeles nu m-am putut abține să nu le răsfoiesc pe cele care mi se păreau interesante, am avut senzația că această instituție este ca o ființă bolnavă, care are nevoie de ajutor. Așa că m-am hotărât să rămân și să o ajut. Am făcut inventarul, am aranjat-o puțin și în interior și în exterior, am decis să folosesc spațiile goale în funcție de nevoile unei biblioteci, și încet-încet oamenii din oraș au aflat că biblioteca nu a murit, ci că încearcă să renască. Am dedicat o mare parte din anul 2011 pregătirii profesionale, pentru că am vrut să aflu cât mai multe despre cum se face această meserie, cât mai eficient și cât mai profesionist. Dar printre cursuri, am reușit să fac și la bibliotecă ceea ce mi-am propus: am terminat amenajarea sălii de lectură, într-un spațiu cu o arhitectură frumoasă, care nu avea nici geamuri atunci când am intrat eu în bibliotecă, iar în mijlocul ei trona o grămadă de lemne;

Sala de lectură BEFORE

am pregătit sala pentru calculatoarele pe care le voi primi prin programul Biblionet, tot din ”recondiționarea” unei săli nefolosite; am igienizat sălile care nu erau văruite de cel puțin 30 de ani (cum să atragi utilizatori în asemenea condiții?).

Sala de lectură AFTER

Iar în noiembrie, am participat cu un proiect la Concursul de Participare Comunitară, organizat de IREX, și am fost declarat câștigător. A fost prima încercare de acest gen din viața mea, iar faptul că am început cu dreptul, mi-a dat încredere că se poate și mai mult. În cadrul proiectului ”Ideile noastre contează!” mi-am propus să editez o publicație școlară cu elevii de la liceul din oraș, și să înființez un club de fotografie și de creație artistică. Deja am achiziționat echipamentele necesare, pentru care am primit finanțare, am creat colectivul redacțional al revistei, acum urmează să lansăm un concurs de eseuri și creație literară, câștigătorii urmând să fie promovați în paginile revistei START (Suntem Talentații Arhitecți ai României Tinere). Odată cu inițierea acestor activități a crescut foarte mult numărul utilizatorilor, mulți venind zilnic să vadă ce s-a mai făcut nou la bibliotecă. Am construit și un blog al instituției în cadrul căruia încercăm să ne facem imagine cât mai multă și de calitate în rândul celor ce utilizează și Internetul. Această idee am pus-o în practică după ce am participat în luna septembrie la cursul ”Dezvoltarea serviciilor de bibliotecă” organizat de ANBPR la Bușteni Blogul poate fi accesat la adresa http://bibliotecaorasuluidarabani.wordpress.com/ . Tot aici vrem să publicăm și articolele ce vor apărea în revista școlară, pentru ca informațiile din aceasta să poată fi accesate oricând, de oricine, în acest fel făcându-ne și promovarea altor servicii oferite de bibliotecă, despre care utilizatorii poate nu știu că există. Pe lângă toate acestea, am reușit să încep și informatizarea bibliotecii, cu ajutorul coordonatorilor din cadrul Bibliotecii Județene Botoșani, care mi-au oferit programul de gestionare. Administrația locală m-a ajutat mai mult atunci când am venit cu rezultate concrete. Pe lângă cheltuielile necesare funcționării de zi cu zi, am convins Consiliul local să aloce bani pentru mobilarea sălii de lectură și a sălii Biblionet, pe viitor având promisiuni ferme că voi fi sprijinit în elaborarea unui proiect de mai mare anvergură pentru restaurarea clădirii. Aceasta va fi o muncă foarte grea, clădirea fiind monument istoric, iar procedurile fiind extrem de stricte și de costisitoare.

Dar problemele cele mai mari pe care le întâmpină un bibliotecar dintr-o bibliotecă mică sunt cele cauzate de faptul că nu are o echipă cu care să lucreze. Dacă ar fi fost respectată legea bibliotecilor în ceea ce privește încadrarea cu personal, ar fi trebuit să mai am încă 3 colegi. Nici nu-mi vine să mă gândesc ce aș fi putut face dacă ar fi fost așa, sau dacă aș mai avea măcar un singur coleg. Utilizatorii s-au înmulțit, iar un singur om nu poate face față la împrumut, catalogare, curățenie, implementare de proiecte și programe etc. Celor care sunt în situația mea le este foarte greu să le facă pe toate, iar totul trebuie făcut cât mai bine. O altă problemă ar fi subfinațarea primită de la Consiliile Locale, care de cele mai multe ori pun bibliotecile pe ultimul loc în lista priorităților. Dacă nu reușești să te menții la curent cu noutățile, din toate domeniile, nu reușești să faci mare lucru. Aici ar trebui să intervină puterea noastră de convingere în fața celor care ne finanțează, sau puterea noastră de a atrage fonduri din toate sursele care apar, pentru a suplini austeritatea impusă de ordonatorul de credite. Nu mai amintesc de problemele cotidiene de care ne izbim zi de zi (salariu care nu te motivează și toate cele ce decurg din acest fapt).

Dar orice problemă, oricât ar fi de grea, cu perseverență, se rezolvă. Noi nu trebuie decât să găsim soluțiile optime, și să le aplicăm, pentru binele nostru personal, al celor cărora le oferim serviciile noastre și nu în ultimul rând pentru prestigiul acestei instituții, importantă într-o comunitate care se respectă.

21 de gânduri despre „PROBLEMELE DIN BIBLIOTECILE MICI

  1. Domnule David Ionel, am primit articolul de la o colega se serviciu, cu rugamintea sa-l citesc pentru ca merita. Si a avut perfecta dreptate. Am citit o adevarata lectie de viata, intr-un mediu nu foarte prielnic pentru bibliotecari, un domeniu cu salarii la limita supravietuirii. Dumneavoastra, ati trecut de toate obstacolele ca un Hercule, urmarind un scop clar definit, sa oferiti comunitatii din care faceti parte- miracolul cartilor. Cred ca sunteti o persoana care poate dezlantui cartile din chingile uitarii si sa transmiteti virusul lecturii semenilor care va calca pragul bibliotecii. Felicitari ! Sunt sigur ca vom mai auzi de proiectele Dumneavoastra.
    Cu respect, ION VOLCU, bibliotecar la Biblioteca Judeteana Panait Istrati Braila.

  2. Felicitari! Excelenta treaba. Si eu sunt bibliotecar la Braila, coleg cu Ion Volcu. Mi-as permite o sugestie. In privinta crizei de personal, incercati sa atrageti un voluntar sau doi dintre liceenii orasului. La Biblioteca Panait Istrati din Braila s-a facut deja asa ceva si initiativa a avut succes. Doamne ajuta!

  3. In primul rand,felicitari pentru realizarile care se vad din simpla postare a fotografiilor.Si eu ma confrunt ,fiind o singura persoana in biblioteca,cu problema afluxului de utilizatori pe care,sincera sa fiu,ii gestionez din ce in ce mai greu.Cu patru calculatoare conectate la internet si celelalte echipamente perifericecare sunt folosite e o nebunie in orele de varf cand la un moment dat nu mai sti cum sa-ti imparti mainile si picioarele,in ce directie sa actionezi.In rest e foarte bine,menirea noastra este sa ne organizam,totusi parca de multe ori e cam mult pentru un singur om.

  4. Felicitari pentru rezultatele obtinute, intr-un timp atat de scurt! Atunci cand exista pasiune si nu vii la serviciu doar pentru a primi un salariu (mic, mare, asa cum spuneti!), lucrurile bune se vad. Va doresc tot binele din lume, rabdare pentru a depasi toate problemele si, mai ales, sa va pastrati acelasi entuziasm, in ciuda invidiilor pe care le veti provoca.

    dr. Eduard Claudiu BRAILEANU,
    sefi serviciu Relatii Publice,
    Biblioteca Judeteana „Panait Istrati” Braila

    • Nu vreau sa provoc invidii. Vreau doar sa ma asigur ca locul unde muncesc 8 ore (sau mai mult) in fiecare zi arata bine. Pana la urma aici imi petrec mare parte din timp. Iar munca de renovare nu a necesitat foarte multi bani, doar contravaloarea materialelor. Restul le-am facut singur, in timpul serviciului.

  5. Sunteti o inspiratie pentru oricine traieste in Romania reala, cea cu multe greutati si putine oportunitati care trebuiesc cu atat mai mult valorificate. A-ti reusit acolo unde marea majoritate dintre noi nici nu indraznesc sa incerce si decat sa se lupte pentru un gram de schimbare in bine, mai degraba renuntam de la inceput, gasindu-ne scuze in jurul nostru: statul…, banii…, aia care fura.. etc.

    Multumesc si mult succes! Felicitari pentru motivarea care va sufla in panze!

Lasă un răspuns

